سیستم یکپارچه خودرو از بین رفت فروش خودروسازان 41 درصد کاهش یافت

سیستم یکپارچه اطلاعاتی در مورد جزئیات فروش خودرو ارائه نمی دهد

آفتاب نیوز:

در اردیبهشت ماه سال 1401 بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، سامانه یکپارچه توزیع خودرو به منظور شفاف سازی و ایجاد فرصت برای اطمینان از عادلانه بودن کلیه خودروهای تولیدی آغاز به کار کرد و برای متقاضیان امکان پذیر شد. . ثبت نام در سامانه و بر اساس دوره های مختلف فروش خودرو ثبت شده توسط تمامی شرکت های خودروسازی ارائه شده می باشد.

مشکلات مردم در بازگشایی سایت و ثبت نام، مهمترین نقص سامانه در مرحله اول ظاهر شد که پس از اعلام نتایج در 20 خرداد، اسامی تعدادی از افراد به عنوان نامزد انتخاب شد. اولین (اصلی) نامزدهای اولین فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه توزیع خودرو اعلام شد، اما زمانی که می خواستند پول خودرو یا مبلغ واریز شده را واریز کنند، امکان واریز نشد. ; زیرا با پیام “شما یکی از برگزیدگان رزرو قرعه کشی این سیستم یکپارچه اشتراک خودرو هستید” مواجه شدند.

خبرگزاری «تسنیم» نوشت: نارضایتی مردم از این ناکارآمدی باعث شد رئیس سازمان امداد در هنگام پذیرش مشکل اعلام کند. وی ادامه داد: روند ثبت نام خودرو در سامانه دارای مشکلاتی بود که برطرف شد، البته ذخیره 12 هزار قرعه کشی سامانه یکپارچه نیز خودرو دریافت می کند و افراد انتخاب شده در قرعه کشی تا 5 خرداد فرصت دارند تا پرداخت را انجام دهند. خودروسازان ثبت نام خود را تکمیل کنند.

مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه که از 30 اردیبهشت 1402 آغاز شد نیز مملو از بلاتکلیفی بود که پیشنهاد دهندگان را سردرگم کرد، به طوری که در لیست خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه نام چند خودروی کوئیک وجود داشت. مدل جی ایکس مدل ساینا جی ایکس. .

شگفت‌انگیزترین نکته این است که وزارت امنیت در آن زمان در پاسخی صریح اعلام کرد: «هدف از سامانه یکپارچه نوبت‌دهی خودرو، ایجاد لیست انتظار مرکزی شفاف است، نه فروش، بنابراین فروش بر اساس خودرو انجام می‌شود. تماس می گیرد. تولیدکنندگان بر اساس این لیست انتظار می باشد.لذا لازم است در زمان تماس خودروساز قیمت ها را به صورت شفاف اعلام کند در این مرحله فقط صف توزیع مشخص می شود و فروش انجام می شود. توسط خود خودروسازان در مرحله بعد. همه این موارد به وضوح در اطلاعیه سیستم یکپارچه صف بیان شده است.

اما اکنون به نظر می رسد علی آبادی، وزیر جدید صمت، به همان مأموریتی که اعلام کرده اعتقادی ندارد: «نظام تلفیقی مال ما (وزارت صمت) نیست و متعلق به شورای رقابت است. از ثبت نام جدید هم اطلاعی ندارم، از هیئت مسابقه بپرسید.»

اما سامانه یکپارچه عرضه خودرو یکی از ابتکارات تیم سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که در کنار مدیریت بازار ارز موجب سرکوب قیمت خودروهای داخلی شد. تا حدودی در نیمه اول سال جاری

در حال حاضر فروش خودرو در سامانه یکپارچه دو مرحله را پشت سر گذاشته است، اما افزایش قیمت خودروهای مونتاژی باعث شده تا متقاضیان این خودروها پرداختی نداشته باشند و وزارت دفاع نیز چندین بار اقداماتی را انجام داده است. ظرفیت خالی کارخانه های خودروسازی را پر کنید تا خودروهای مونتاژی را در سیستم یکپارچه ببینند و بخرند، اما مردم هنوز به خودروهای مونتاژی با قیمت های بالا خوشی نشان نداده اند.

البته در این شرایط صحبت از آغاز مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه است و برخی وجود این سامانه را بی معنا می دانند و می گویند عمر این سامانه به پایان رسیده است.

تمامی اتفاقات گذشته درباره سامانه یکپارچه فروش خودرو در حالی است که برخی از مدیران سامانه یکپارچه خبری ندارند و از جزئیات فروش خودرو در سامانه یکپارچه خبری نیست.

این موضوع باعث شده تا گمانه زنی های مختلفی در خصوص آغاز فروش خودرو در سامانه یکپارچه مطرح شود که از سوی شورای رقابت مطرح شد، هرچند شورای رقابت این گمانه زنی ها را تکذیب می کند اما به نظر می رسد وزارت صمت دیگر مسئولیتی در این زمینه بر عهده نمی گیرد. سیستم. به طور خصوصی، این طرحی است که او ادعا می کند برای ماشین فراری شروع کرده است که هیچ پاسخی در مورد سرنوشت آن نمی دهد.

فروش خودروسازان 41 درصد کاهش یافت

همچنین بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی در مرداد 1402، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل، اما نسبت به سال قبل 1.6 و 0.7 درصد افزایش داشته است. شاخص تولید و فروش در ماه گذشته به ترتیب 8.5 و 11 درصد کاهش داشت که تحت تاثیر محدودیت تامین برق صنایع و تعطیلات تابستانی بنگاه ها در مردادماه بود.

در مرداد ماه 1402 نسبت به ماه مشابه سال قبل، شاخص تولید گروه خودرو و قطعات آن 2.8 درصد، فروش محصولات 30.5 درصد و نسبت به ماه قبل 7.22 درصد کاهش داشته است. و 41.8 درصد. همچنین شاخص تولید و فروش مواد اولیه نسبت به ماه مشابه سال قبل 2.3 و 15 درصد افزایش و نسبت به ماه قبل 14.6 و 8.4 درصد کاهش داشته است.

در مرداد ماه 1402 نرخ رشد ماهانه فعالیت صنعتی در بورس 1.9 درصد و رشد واحدی به 20.8 درصد نسبت به سال گذشته 3.8 واحد درصد افزایش یافت. ماه شایان ذکر است میانگین سالانه شاخص قیمت ها در سال گذشته در مرداد ماه 1402 نیز به روند نزولی خود ادامه داد و با کاهش 2.2 واحد درصدی نسبت به ماه قبل 1.29 درصد افزایش نشان داد.

در مرداد ماه 1402 نسبت به ماه مشابه سال قبل، شاخص تولید در 8 شاخه از 15 شاخه فعالیت صنعت افزایش و در 7 شاخه فعالیت کاهش داشته است. در فعالیت بنگاه‌های «سیمان»، «دارو» و «تجهیزات الکترونیک» بیشترین افزایش شاخص تولید و در فعالیت‌های «چوب و کاغذ» و «لاستیک و پلاستیک» بیشترین کاهش شاخص تولید را داشته است.

همچنین در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته از 15 شاخه فعالیت صنعتی، 9 بخش با افزایش شاخص فروش و 6 بخش با کاهش شاخص فروش مواجه شدند. در فعالیت های «دارو»، «تجهیزات برق» و «سیمان» شاخص فروش و بیشترین کاهش فروش در فعالیت های «ماشین آلات و قطعات» و «چوب و کاغذ» مشاهده شد. فهرست مطالب.

*شاخص های تولید و فروش خودرو و قطعات یدکی

در مرداد ماه 1402، شاخص تولید صنعت خودرو و قطعات آن بر اساس شرکت های بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل 2.8 درصد، نسبت به ماه قبل 22.7 درصد افزایش و شاخص فروش آن 2.8 درصد کاهش داشته است. 30.00 درصد بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل 5 درصد و نسبت به ماه قبل 41.8 درصد کاهش داشته است.

شورای رقابت: فروش خودرو در نظام تلفیقی ادامه دارد

مدیر روابط عمومی شورای رقابت ضمن تکذیب موضوع، بر ادامه روند فروش در قالب سامانه تلفیقی تاکید کرد.

در رابطه با اختلافات اخیر، سپهر داجوی توکلی – مدیر روابط عمومی شورای رقابت در گفت وگو با روزنامه ایسنا، درباره فروش خودرو در سامانه یکپارچه توضیح داد و گفت: در فروش یکپارچه عملا دلال ها از بین رفته اند. و بخش اصلی تقاضا از بین رفته است. این امر موجب شده است که عرضه در نقطه قابل پیش بینی و مطابق با برنامه ها باشد. بر این اساس در وهله اول ظرفیت های رایگان موجود خودروسازان (مازاد عرضه) در معرض فروش قرار می گیرد و سپس دوره سوم برای متقاضیان جدید راه اندازی می شود.

وی تصریح کرد: اجرای مرحله سوم ممکن است دیر یا مدتی دیرتر انجام شود. در واقع باید طبق برنامه پیش برویم. اکنون دقیقاً مشخص نیست که این عرضه (فاز سوم) چه زمانی خواهد بود. اما مردم نیازی به نگرانی ندارند. برنامه های فروش قطعا دنبال خواهد شد.

این مقام شورای رقابت با بیان اینکه هم اکنون بازار آرام است، تاکید کرد: هیچ محدودیت و بهانه ای برای دور سوم عرضه وجود ندارد. بنابراین این تصور که اجرای فاز سوم در هاله ای از عدم قطعیت قرار دارد کاملا اشتباه است. در واقع طرح های فروش بر اساس برنامه ریزی های انجام شده توسط سیاستمدارانی مانند وزارت حراست، شورای رقابت، سازمان حمایت و سایر نهادهای نظارتی اجرا می شود.

Braylon Mccoy

محقق حرفه ای وب. پیشگام الکل متعصب تلویزیون دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما