باز هم حذف یارانه از سفره خالی فرودستان افزایش قیمت نان به تهران رسید!

نان گران به سفره خالی کارگران خورد!

آفتاب نیوز :

– آیا نان گران می شود؟ این بلاتکلیفی بیش از چهل روز در فضای رسانه ای کشور وجود داشت. در اولین روزهای مرداد ماه، مقامات منطقه تایید کردند که نان در 13 منطقه از جمله خراسان رضوی گران شده است. 20 مرداد در حالی که مردم در برخی شهرها به چشم خود دیدند وقتی برای خرید نان به نانوایی می روند حداقل 30 درصد بیشتر از هفته گذشته پرداخت می کنند، وزیر کشور گرانی نان را تکذیب کرد. !

وقتی واقعیت «انکار» را رد کرد!

محمد برزالی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در همان روز خودداری وزیر در جمع خبرنگاران گفت: از این پس قیمت نان سنگک با وزن 600 گرم 9 هزار تومان، نان بربری 500 گرم باشد. 7500 تومان و تافتون با وزن 200 گرم هر قطعه 4 هزار تومان است.

یک ماه و چند روز گذشت و افزایش قیمت نان به تهران رسید. تهرانی ها در روزهای پایانی شهریور وقتی با سبد خرید به نانوایی رفتند، دیدند تکذیبیه های قبلی به حقیقت پیوست، نان در تهران گران شده است.

اما زمانی که واقعیت تکذیب آقای وزیر را رد کرد، لغو کمک آرد به نانوایی ها و تبدیل تمام نانوایی های سنگی تهران به نانوایی های آزادپز در بحث تغییر گروه کمک آرد درست بود. این دلایل هیچ مبنایی در واقعیت ندارند و واقعیت دقیقاً همان چیزی است که مردم می بینند: نان گران شده است.

روز بیست و هشتم شهریور ماه، رسانه ها نوشتند که «خبرها حاکی از تغییر سهمیه آرد 300 نانوایی «سنگک» تهران از نوع اول به نوع دوم است». برخی رسانه ها دلیل این تغییر را اینگونه بیان کرده اند: «پیش بینی می شود این تغییر آرد ترجیحی از نوع اول به نوع دوم باعث شود قیمت نان معمولی از 2000 تومان به 3000 تومان در 300 نانوایی سنگک تهران افزایش یابد. «البته این نانوایی ها همچنان آرد ترجیحی دریافت می کنند، اما نرخ آرد نوع ۲ کمی بیشتر از آرد نوع ۱ است.

بیایید در مورد معنای عبارات بیشتر بدانیم!

فرمول «آرد یارانه ای نوع دوم» چیست؟ بهتر است در مورد این عبارات توضیحی کمی دقیق تر باشیم. در نانوایی ها معمولاً آرد نوع دوم به کیسه های زرد داده می شود و آرد نوع اول در کیسه سفید ترجیح داده می شود. آرد نوع 2 یارانه ای در اوایل دهه 90 در دولت دهم با نام نانوایی های آزادپز وارد بازار شد. این اصطلاح از آن زمان تا به حال باقی مانده است و بیشتر در نانوایی های آجر و ملات رایج است.

در آبان 1401 مشاور وزیر اقتصاد محمد جلال با نشان دادن یارانه آرد نانوایی های سنتی گفت: تقریباً 65 تا 70 درصد آرد نانوایی های کشور از طریق آرد نوع اول تامین می شود. و برای آن مابقی – حدود 30 درصد – آرد یارانه نوع دوم توزیع می شود، اما لازم به ذکر است که تمام نان سنتی با استفاده از آرد یارانه ای پخت می شود. بنابراین تا کنون 70 درصد نانوایی‌های تهران یارانه آرد و 30 درصد نانوایی‌ها متعلق به خودشان بود. الان 100 درصد مردم سنگکی دیگر یارانه اصلی آرد را دریافت نمی کنند و با همان آرد گران قیمت در کیسه های زرد نان می پزند و به مردم می دهند.

نان گران به سفره خالی کارگران خورد!

به هر حال با گذشت یک ماه و ده روز از رد وزیر کشور، قیمت نان به پایتخت رسیده است. گرانی نان – مهمترین کالای سر سفره مناطق پایین کشور – در شرایطی که این کالا وزن بالایی در سبد معیشت روستاهای پایین دست دارد و یک کالای استراتژیک و کلیدی است، بر قیمت اثرگذار است. . عواقب سایر کالاها و خدمات در زنجیره علل اقتصاد (این اثر اصلی و جدی است) برای شهروندان فقیر و کارگران زیر خط فقر چیست؟

در همین رابطه، فرامرز توفیقی (فعال کارگری) به خبرگزاری ایلنا گفت: لغو یارانه آرد و نان در تهران دقیقاً همان چیزی است که قبلاً در نظر داشتیم. نپذیرفت، معلوم بود که این موج در حال گسترش است. متأسفانه اینها تصمیماتی است که در اتاق های معاملاتی بسته گرفته می شود – نه تولید و تولید – همه تصمیمات به نفع معامله گران و دلالان است!

وی با تاکید بر اینکه «تغییر خط یارانه نان به معنای رهایی از یارانه است»، می افزاید: متأسفانه با این تغییر تعدیل قیمت نان تکانه هایی به وجود می آید که تبعات بعدی را به دنبال خواهد داشت. ما نمی توانیم یک بخشی از اقتصاد خرد را تکان دهیم، اما باور کنید این شوک سونامی در اقتصاد کلان ایجاد نمی کند! تغییر جزئی در قیمت آرد و نان باعث قیمت بسیاری از محصولات مانند نان معطر، شیرینی و بیسکویت می شود و در ادامه سایر کالاها و خدمات نیز قیمت خود را با قیمت جدید نان تنظیم کرده و گران می شوند. به طور خلاصه، این قیمت بالا مانند یک موج، کل اقتصاد را تا ساحل خشکی که رنج‌دیدگان نگران نشسته‌اند، می‌پوشاند.

توفیقی ادامه می دهد: ما فکر می کنیم کمی به یک محصول تکانی داده ایم، اما نمی فهمیم چه بلایی سر سفره آورده ایم. از کارگر برنج، پروتئین، میوه و شیر دریافت کردیم، حالا نان هم دریافت می کنیم. همیشه گفته ایم که قدرت لایموت سه حرف است نان و آن را هم نابود می کنیم! کارگر نه مسکن دارد، نه معیشت، نه نان؟ این چه منطقی است؟

به گفته توفیقی، «منطق» این است که یارانه آرد لغو شود تا تجار واردکننده گندم از روسیه با قیمت چند دلاری متضرر نشوند تا بازار دلالان کند نشود.

بحث بی فایده است!

در این میان می بینیم که فضاسازی و گفتمان سازی مکرر در رسانه راه به جایی نمی برد. یک سال پیش که می خواستند از شاخص های خود دفاع کنند، می گفتند در 70 درصد نانوایی ها آرد درجه یک نوع اول موجود است، اما حالا می خواهند به جای «گرانی نان» صحبت جدیدی بیاورند. می گویند “یارانه یارانه است و فرقی ندارد، نوع دوم یارانه است!” با همه این دلایل، وقتی موج نان به سر سفره های کارگران می رسد، تکه های مخرب آن خیلی چیزها را از بین می برد. کارگر ساختمانی را تصور کنید که روزی سه ساعتش فقط نان و پنیر یا در نهایت نان و تخم مرغ است!

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما