کاهش تولید یک میلیون حلقه و افزایش 250 درصدی قیمت.

آرمان محمدزاده

طی دو یا سه ماه گذشته، تولیدکنندگان تایر محصولات خود را از طریق سایت های خود توزیع نمی کنند و متقاضیان هنگام بازدید از سایت با پیام های به روز رسانی سیستم مواجه می شوند. فرار از بازار و نمایندگی فروش لاستیک نیز نشان می دهد که خبری از لاستیک خودرو با قیمت مصوب نیست و در این آشفته بازار لاستیک تولید داخل تا سه برابر قیمت مصوب و لاستیک خارجی به فروش می رسد. همچنین با توجه به کشور سازنده و سال ساخت به خریداران فروخته می شود که این قیمت تا پنج برابر قیمت لاستیک های داخلی می باشد. .

پس از خروج آمریکا از برجام و شوک وارده به قیمت ارز، لاستیک ها نیز برای چندین دوره شاهد افزایش قیمت بوده اند. اما با وجود گرانی، کمبود این محصول کمتر به چشم می آمد، اما در اردیبهشت ماه سال 1400 با اصرار انجمن زنجیره ارزش تایر و اتحادیه صنف صنعت تایر، واردات سه سایز اصلی لاستیک سواری ممنوع شد. توسط دولت این تصمیم منجر به کمبود شدید لاستیک در بازار، افزایش قیمت و افزایش قاچاق لاستیک نو و دست دوم شد. همه این اتفاقات در حالی است که بر اساس اطلاعات منتشر شده تولید لاستیک در سال گذشته به ویژه امسال بیش از یک میلیون قطعه کاهش یافته است.

اخیراً محسن صفدری، مدیر کل دفتر صنایع شیمیایی پلیمری وزارت حراست گفت: بر اساس اطلاعات سامانه مجتمع تجارت، بر اساس اعلام خود تولیدکنندگان، میزان محصولات در پنج ماهه در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد کاهش داشته است.

این مقام وزارت امنیت افزود: سال گذشته تولید لاستیک حدود 9 میلیون و 100 هزار حلقه بوده است. اما امسال این مبلغ به هشت میلیون رینگیت رسید. بنابراین در حوزه لاستیک سواری حدود یک میلیون و 100 هزار حلقه کاهش تولید داشتیم.

این در حالی است که داده های به دست آمده از بانک مرکزی نشان می دهد که وام ارائه شده به تایرسازان در پنج ماهه نخست امسال بیشتر از مدت مشابه سال گذشته و میانگین پنج سال گذشته بوده است.

این در حالی است که برخی از کارشناسان صنعت تایر معتقدند این کاهش تولید نمی تواند دلیل اصلی افزایش سه برابری تایر باشد و عوامل دیگری نیز در کاهش تولید، کمیاب و گرانی تاثیرگذار است. این محصول.

مسئول اصلی قیمت گذاری تایر در کشور ستاد تنظیم بازار است. این ستاد در اسفند ماه سال گذشته و شش ماه پس از درخواست اتحادیه تولیدکنندگان برای افزایش 50 درصدی قیمت این محصول با افزایش 30 درصدی قیمت این محصول موافقت کرد.

بررسی ها نشان می دهد که قیمت گذاری نادرست در نیمه اول سال گذشته خسارت زیادی به شرکت های تایرسازی وارد کرده است. به عنوان مثال در نیمه اول سال گذشته یکی از شرکت های مطرح تولید تایر 180 میلیارد تومان ضرر کرده است. با توجه به افزایش ناکافی قیمت در سال گذشته نسبت به افزایش قیمت تمام شده مواد اولیه و نرخ دستمزد، اتحادیه تولید تایر در ابتدای سال جاری خواستار افزایش 25 درصدی قیمت شد اما هیچ تصمیمی از سوی تنظیم کننده بازار گرفته نشد. مرکز فرماندهی

این عدم تصمیم گیری باعث ایجاد انتظارات تورمی و انباشت لاستیک در بانک ها یا بنگاه ها شده است. عرضه ناکافی لاستیک در بازار باعث افزایش 250 درصدی قیمت این محصول شده است، یک جفت لاستیک تولید داخل با قیمت مصوب 1.3 میلیون تومان در بازار تقریباً 3.3 دلار به فروش می رسد. میلیون منطقه

عرضه ناکافی لاستیک در بازار باعث افزایش 250 درصدی قیمت این محصول شده است، یک جفت لاستیک تولید داخل با قیمت مصوب 1.3 میلیون تومان در بازار تقریباً 3.3 دلار به فروش می رسد. میلیون منطقه

معاون بازرگانی و خدمات وزارت صمت در بهمن ماه سال گذشته در راستای مقابله با تورم بازار لاستیک که متاثر از اقدامات قبلی این وزارتخانه بود؛ او راه حل جدیدی را در کارخانه آزمایشی قرار داد.

در این راه حل جدید، نمایندگان فروش باید در پلتفرم هایی مانند Kesbino ثبت نام کنند و سازنده نیز موظف شد موجودی نقل و انتقال را به آنها در این پلتفرم ها اعلام کند و فروش روی سکوها نیز باید در سامانه معاملات ثبت شود. تا امکان میانجیگری، دلالی و نگهداری کالا از خروجی البته این طرح به دلیل مسائل اجرایی و قانونی اجرایی نشده است و هم اکنون نیز با گذشت شش ماه از شروع این طرح می توان ادعا کرد که کوچکترین موفقیت در کاهش اختلاف قیمت بازار آزاد و مصوب. به دلیل اجرای این طرح، این محصول به دست نیامد.

از سوی دیگر، به گفته رئیس انجمن تولید تایر ایران، متأسفانه لاستیک به عنوان یک کالای سرمایه ای مورد توجه قرار گرفت. جمال میرزایی در این باره گفت: ببینید مطالبه زیاد است، مطالبه کاذب است. یعنی درخواست های زیادی وجود دارد، خیلی ها برای هر کد ملی یک لاستیک می خواهند، حتی لازم نیست، ما این را در شبکه های معاملاتی خود می بینیم. یعنی تقاضا بر اساس تفاوت قیمت تولید و بازار آزاد است. یعنی صرف نظر از تفاوت سایز در بازار، تقاضا بسیار زیاد است که خود نشان دهنده این است که این محصول به عنوان یک کالای سرمایه ای دیده می شود.

تعرفه واردات لاستیک سواری 32 درصد و ارز اختصاص یافته 25 درصد ترجیحی است. در این شرایط قیمت لاستیک خارجی تقریبا دو برابر خودرو داخلی است و قیمت دو جفت لاستیک خارجی معادل مجموع درآمد ماهانه حداقل دستمزد کارگران (حدود هشت میلیون تومان) است.

در نتیجه، واردات به ابزار تنظیم بازار تبدیل نخواهد شد. زیرا اکثر مردم توانایی خرید این چرخ ها را ندارند. آمار گمرک نیز حاکی از کاهش 40 درصدی واردات تایر در 5 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

این شرایط باعث نارضایتی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از شرایط بازار شده است. در حال حاضر نیز با وجود امکان تولید خودرو و تخصیص ارز به میزان لازم، عوامل مذکور از یک سو منجر به کاهش و گرانی لاستیک شده و از سوی دیگر بنگاه های تولیدی متحمل زیان می شوند.

Ainsley Murphy

بشارت دهنده آبجو Wannabe. نویسنده فداکار جنرال الکل نینجا. دانشجو. متخصص زامبی خالق مستقل متعصب سفر

تماس با ما