galaxydmbanner

تبادل؛ نقش فناوری در گذراندن زنان از موانع دنیای تجارت و سرمایه‌گذاری Euronews

تندی شارپا می‌گوید شکستن رکورد لاما کار و تمرین زیاد، برنامه ریزی فراوان و شانس خوب لازم دارد. آقای شرپا صعود او را از کمپ شماره ۴ که در ارتفاع هشت هزار متری در گردنه جنوبی قرار دارد، زیر نظر داشت. یک هفته بعد از صعود موفق، هنوز می‌توان لکه‌های سیاهی که در اثر سرمای شدید در پوست ایجاد می‌شود را روی صورتش دید. شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اپلیکیشن «وان اسکریم» (یک جیغ) با صدای جیغ ناگهانی یا حتی زمزمهٔ یک کلمهٔ خاص فعال می‌شود و بلافاصله یک پیام طلب کمک به افراد مورد نظر می‌فرستد. این اپلیکیشن که فعلا پولی است اخیرا از طریق یک برنامهٔ سرمایه‌گذاری آنلاین به‌دنبال جذب سرمایه در آمریکاست.

شاخص‌ترین ویژگی تیم محرم نویدکیا، احترام بازیکنان به تصمیمات داور مسابقه و عدم درگیر شدن شفاهی با تیم داوری بود؛ رفتاری که در کمتر تیم لیگ برتری در فصل جاری دیده می‌شود. تنها نقطه تاریک تیم آقای نویدکیا در این بازی، اتلاف‌وقت‌های تکراری و متوالی بازیکنان برای متوقف کردن جریان مسابقه بود؛ چیزی که به نظر نمی‌رسید مس به آن نیاز چندانی داشته باشد. از سویی دیگر تیم محرم نویدکیا بازی را فوق‌العاده آغاز کرد؛ در ۱۵ دقیقه اول به میزبان اجازه خودنمایی نداد و در سایر دقایق نیز تمامی مناطقی ر که ممکن بود بازیکنان پرسپولیس برای ایجاد موقعیت از آن استفاده کنند، مسدود کرده بود. به نظر می‌رسید بازیکنان پرسپولیس بیش از آن‌که جمعیت هوادار را به عنوان حامی پشت خود ببینند، فشار آن‌ها را روی شانه‌های‌شان حس می‌کنند. اعتراض کادر فنی استقلال پیش از آغاز این هفته به داوری، شرایط برگزاری لیگ و آن‌چه آن‌ها دشمنی‌ها می‌نامند نیز به عنوان اتفاق خاص محسوب می‌شود و روندی تکراری از ابتدای لیگ برتر تاکنون بوده است. این ورزشگاه در منطقه اکباتان تهران قرار گرفته که یکی از کانون‌های پایتخت در تمامی اعتراضات سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

نقش زنان در فناوری

آزاده تبازاده کاشف ارتباط بین افزایش گاز دی اکسید کربن ناشی از محصولات مصرفی صنعتی و فرسایش لایه اوزون است. او در سال 1999 بالاترین نشان افتخار اعطا شده توسط دولت ایالات متحده به دانشمندان و مهندسان به نام «جایزه ریاست جمهوری» را دریافت کرد. فریناز کوشانفر به خاطر طراحی نوعی از میکروتراشه ها جایزه مخترع جوان سال دانشگاه MIT در 2008 را دریافت نمود.نشریه تکنولوژی ریویو هم او را به عنوان یکی از 35 مخترع برتر جوان دنیا برگزیده است. نام پریسا تبریز در فهرست 30 چهره برجسته فناوری با کمتر از 30 سال سن قرار دارد.

امیدواریم خانم‌هایی که در بسیاری شهرستان‌ها در این صنعت به خوبی فعال هستند به مرور جذب کمیته فاوا شوند و همگرایی بهتر و موثرتری در این حوزه شکل گیرد. نکته مهمی که با آن روبه‌رو هستیم، نبود آمار دقیق و واقعی از تعداد بازیگران و چهره‌های زن تأثیرگذار که در استارتاپ‌ها، شرکت‌های فناور و کارآفرینان واقعی فعالیت می‌کنند، است. سیامک نعمتی در ترکیب تراکتور دو گل به ثمر رساند و سهمی چشمگیر در پیروزی تیمش مقابل صنعت نفت داشت.

اولین بانوی آمریکایی بود که منجم شد و در سال 1847 یک ستاره ی دنباله دار کشف کرد. نورولوژیستی بود که به خاطر اکتشافاتش در فاکتور رشد عصبی (NGF)جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را در سال 1986 دریافت کرد. پروفسور مونا جراحی یکی از تاثیرگذارترین دانشمندان و محققان ارشد دانشکده علوم کامپیوتر و آزمایشگاه الکترونیک تراهرتز دانشگاه میشیگان است. آلینوش طریان از پایه گذاران اخترفیزیک، نخستین رصدخانه فیزیک خورشیدی و نخستین تلسکوپ خورشیدی ایران است و به خاطر خدمات ارزنده اش به عنوان «مادر نجوم ایران» شناخته می شود.

همچنین دو زن اهل امارات به پاس پژوهش برجسته در زمینه‌های لیزر و پیوند اعضا مورد تقدیر قرار گرفتند. نکته پایانی اینکه زنان تولید کننده و فعال اقتصادی در این صنعت باید حضور خود را در تشکل‌های بخش‌ خصوصی و جلسات مختلف بیشتر کنند. خواسته‌های خود را مطرح و به ضعف‌ها اشاره کنند، کاستی‌ها را برجسته و مشکلات را عنوان نمایند.

علیرضا بهبهانی، دبیر بین‌الملل رویداد روز جهانی دختران و IT، از برگزاری جلسه‌های عصرانه نوآوری با همکاری کمیسیون فاوای اتاق ایران خبر داد که این جلسه‌ها با حضور فعالان صنعت ICT و دانشجویان و تازه‌وارد‌های حوزه به منظور حل مسائل این صنعت برگزار می‌شود. آمار یونسکو نشان می‌دهد که ۵۷ درصد فارغ‌التحصیلان علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات در کشورهای عربی زنان‌اند، و نیز ۶۱ درصد از دانشجویان دانشگاه علم و فناوری و مهندسی و ریاضی امارات موسوم به «اِستِم» را دختران تشکیل می‌دهند. به مرور زمان این شکاف بسیار کمتر شد و رفته رفته زنان با کسب مهارت‌های تخصصی، توانمندسازی و خودباوری به جایگاه بالاتر دست پیدا کردند.

Aron Trujillo

نرد اینترنتی. ارتباط دوستانه مبشر قهوه. متخصص موسیقی بسیار متواضعانه. مدافع تلویزیون آماتور

تماس با ما