دلایل کاهش تجارت ایران و ترکیه در سال های اخیر

عنوان 20- ترکیه در سال های گذشته به عنوان یکی از شرکای مهم تجاری ایران به شمار می رفت و بر اساس آمار منتشر شده توسط گمرک ایران، این کشور همواره یکی از مبادی اصلی واردات ایران بوده است. طی 10 سال گذشته و از سال 1394 توانسته با صادرات جایگاه خود را به عنوان یکی از 5 مسیر مهم صادراتی ایران تثبیت کند. پس از آن از سال 1398 تا 5 ماهه اول سال 1402 همواره سومین شریک تجاری ایران پس از چین و امارات متحده عربی بوده است.

با توجه به اینکه ترکیه همواره یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران در ده سال گذشته بوده است، تجارت با این کشور رو به کاهش گذاشته است. پس از اینکه مجموع تجارت ایران با ترکیه در سال 2012 به 22 میلیارد دلار رسید، دو کشور تصمیم گرفتند هدف تجاری سالانه خود را به 30 میلیارد دلار برسانند. این در حالی است که از آن زمان تاکنون روند تجارت دو کشور نه تنها افزایش نیافته است. برعکس، به طور کلی روند نزولی را آغاز کرد و در سال 2020 به پایین ترین سطح خود در دهه گذشته رسید.

در واقع روابط تجاری ایران و ترکیه در دهه گذشته بین سال های 2013 تا 2022، علیرغم اینکه ترکیه سومین شریک تجاری ایران است، ایران نتوانسته جایگاه خود را در بازار کالاهای ترکیه حفظ کند. به طوری که در سال 2013 از رتبه هفتم در بین منابع وارداتی ترکیه به رتبه 23 در سال 2022 سقوط کرد.

شایان ذکر است که سهم ایران در بازار ترکیه از 4 درصد ارزش کل واردات این کشور در سال 2013 به حدود 0.9 درصد در سال 2022 کاهش یافته است و یکی از دلایل این کاهش می تواند جایگزینی روسیه در زمینه نفت باشد. وارد كردن و گاز و همچنین کشف منابع جدید گاز در ترکیه.

بر اساس تحقیقات اتاق بازرگانی تهران، عوامل مختلفی منجر به کاهش مبادلات تجاری ایران و ترکیه شده است که از آن جمله می توان به ظهور بازارهای جدید برای صادرات محصولات پتروشیمی ایران و تغییر نیازهای بازار ترکیه اشاره کرد. که مقامات ایرانی به آن توجه کرده اند، این مقوله اجرایی نشده و در واقع محصولات صادراتی مناسب بازار ترکیه شکل نگرفته است.

یکی دیگر از دلایل کاهش مبادلات تجاری ایران با ترکیه در سال های اخیر را می توان جایگزینی روسیه با ایران در بازار واردات گاز به این کشور دانست که در پی جنگ روسیه و اوکراین تشدید شده است. زیرا در حال حاضر روسیه گاز خود را با قیمت پایین به ترکیه می رساند و مزایای ویژه ای برای صادرات به این کشور ایجاد کرده است.

شکست قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه را می توان از دیگر مشکلات تجارت ایران با این کشور دانست.

البته باید گفت که بحران های جهانی سال های گذشته مانند اپیدمی کووید 19 تاثیری بر کاهش مبادلات تجاری با ترکیه نداشته و تاثیر آن را در حجم مبادلات تجاری دو کشور به وضوح می توان مشاهده کرد. . ایران و ترکیه در سال 2020

به طور کلی براساس آمار گمرک ترکیه، کل مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال 2022 حدود 5 میلیارد و 400 میلیون دلار خواهد بود که از این میزان 3 میلیارد دلار صادرات و 2 میلیارد و 400 میلیون دلار واردات است. البته در سایر آمارها مبادله کالا بین ایران و ترکیه در سال 2022 بالغ بر 6 میلیارد و 420 میلیون دلار اعلام شده است که از این میزان 3 میلیارد و 350 میلیون دلار سهم صادرات و 2 میلیارد و 70 میلیون دلار سهم واردات بوده است. .

طی 12 سال منتهی به 2022 تراز تجاری دو کشور به جز سال های 2016 و 2020 به نفع ایران بوده است.

بر اساس آمار منتشر شده توسط گمرک ترکیه، گروه اصلی کالاهای صادراتی از ایران به ترکیه تحت عناوین 76 «آلومینیوم و محصولات آلومینیومی»، 74 «مس و مصنوعات مس» و 39 «مواد و محصولات پلاستیکی ساخته شده از این مواد» است. “. . به تنهایی 60 درصد از ارزش صادرات ایران به این کشور در سال 2022 را تشکیل می دهد.

نکته قابل توجه در خصوص گروه کالاهای صادراتی ایران به ترکیه، سهم حدود 2.3 درصدی صادرات «سوخت معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از استخراج آنها» به ترکیه است. این اتفاق در حالی رخ داد که سهم ایران از بازار ترکیه در این گروه کالایی از 88 درصد در سال 2011 به این رقم در سال 2022 رسید که گواه از دست دادن بازار ترکیه در این گروه کالایی است.

روابط ترکیه با جهان

در مجموع در سال 2022 تجارت ترکیه به 618 میلیارد دلار خواهد رسید که 41 درصد (معادل 254 میلیارد دلار) صادرات و بقیه معادل 364 میلیارد دلار واردات خواهد بود. تراز تجاری این کشور در سال مذکور 110 میلیارد دلار منفی بوده است. روند صادرات ترکیه در دهه گذشته نشان می دهد که این کشور علیرغم مواجهه با بحران کووید-19، توانسته سطح صادرات خود را حفظ کرده و سپس با سرعت بیشتری آن را افزایش دهد، که نه تنها در این بحران اتفاق افتاد. برعکس، این موضوع در دو دهه اخیر صادق بوده است و ترکیه همیشه تحت تاثیر بحران های اقتصادی قرار نگرفته است و از این طریق توانسته انگیزه این کشور را برای جستجوی بازارهای جدید، بهبود رقابت پذیری و به عنوان مثال ایجاد کند. در نتیجه صادرات خود را گسترش دهد.

شایان ذکر است که تراز تجاری ترکیه در دهه گذشته همواره منفی بوده و در سال 2022 به وضعیت منفی خود خواهد رسید.

آلمان و آمریکا شرکای اصلی تجاری ترکیه در صادرات و واردات هستند. ارزش تجارت ترکیه با این دو کشور در سال 2022 معادل 77 میلیارد دلار خواهد بود که 12.5 درصد از کل حجم تجارت این کشور را تشکیل می دهد.

باید تاکید کرد که موقعیت استراتژیک ترکیه پلی بین اروپا، آسیا و خاورمیانه ایجاد می کند و آن را به یک مرکز تجاری و حمل و نقل مهم تبدیل می کند. توسعه روابط تجاری با ترکیه می تواند دسترسی به بازارهای مختلف و تسهیل مسیرهای تجاری بین مناطق مختلف را فراهم کند. ترکیه همچنین دارای یک بازار داخلی بزرگ و پویا با بیش از 80 میلیون نفر است، بنابراین ایجاد روابط تجاری با ترکیه فرصتی را برای کسب و کارها فراهم می کند تا از این پایگاه مهم مصرف کننده استفاده کنند و دامنه بازار را گسترش دهند.

Noe Gilbert

علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. طرفدار الکل علاقه مند به فرهنگ پاپ مادام العمر. یک آدم فداکار قهوه

تماس با ما